Oluşumun Sırrı, Gaye ve yol...

Bir suç işleyen ve Hakkın çok bağışlayıcı olduğunu bilen kimse bağışlanır ; bir suç işlemeyen , ama Hakkın çok bağışlayan olduğunu bilmeyen kimse suç işliyor.

Muhyiddin İbn Arabi (k.s.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Allah'ı bir neden için arayan kişi, talep ettiği şeye aittir ve Allah'tan, aradığından başka bir şeyi elde edemez.

Muhyiddin İbn Arabi (k.s.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Gaye Allah'ı bilmek, tanımak olursa her şey O'na götüren bir araç hükmünü alır.

Gaye Allah'tan gayrı olursa kişi için araç hükmünde olması gerekenler amaç hükmünü alır.

Bu durumda kişi araçta kalır , araç ile perdelenir ve amaca ulaşamaz.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Sadece bir konuya odaklandığında o konu hakkında elde etmek istediğine ulaşabilirsin , tecellilerin o odaklandığın şey üzerinden geldiğini müşahade edersin , lâkin bu arada başka şeyler üzerinden gelen tecellilerden perdeli kalman kuvvetle muhtemeldir. Bu durumda bazı şeyleri gözden kaçırmış olursun.
Kemâlat her oluş ve tecelliyi hakkıyla değerlendirebilmek , hakkıyla gereğini yapabilmektedir.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Gölgen senin suretindedir , sen de suret üzeresin. Şu halde sen bir gölgesin. Bu da gösteriyor ki , hareket ettirme sana ait değil , Hakka aittir. Nitekim hareket ettiren sensin, gölgen değil. Ne var ki sen itiraz ediyorsun ve kendi değerini bilmiyorsun ; buna karşılık gölgen itiraz etmiyor.

Ey gölgesi kendisinin değerini kendisinden daha iyi bilen !

Ne zaman kurtulacaksın ?

Risaleler - 2 ,243 - Muhyiddin İbn Arabi (k.s.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

" Elde olan aranmaz !
Arayan sahip olmadığı bir şeyi arıyordur "

der , Muhyiddin İbn Arabi ( k.s.)

" Aramakla bulunmaz !
Lakin bulanlar hep arayanlar olmuştur "

der , Bayezid-i Bistami ( k.s.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Demirin (Davud tarafından) yumuşatılmasına gelince, bu, ateşin demiri yumuşatması gibi, katı kalplerin de sakındırma ve tehditle yumuşamasına benzer. Demirin yumuşatılması güç değildir. Güç olan, taştan daha da katı olan kalplerin yumuşatılmasıdır, çünkü ateş taşı çatlatır ve toz haline dönüştürür ve fakat onu yumuşatamaz.

Ve Allah, bir şeyin kendisinin ancak kendisiyle korunabileceğine ilişkin bir tenbih olarak, kendisine zırh yapabilsin diye Davud için demiri yumuşattı !

Ve zırh, kişiyi mızrak, kılıç, bıçak ve ok uçlarından korur; dolayısıyla sen demiri, demire karşı bir korunak kılarsın ( !).

Böylelikle Muhammedî şeriat, “Senden Sana
sığınırım” sözüyle geldi.

Öyleyse, anla!

Bu, o halde, demirin yumuşatılmasının sırrının ruhudur ve O, Müntakim’dir, Rahîm’dir ve Başarıya Eriştirici’dir.

Muhyiddin İbn Arabi (k.s)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Her oluş , iş Allah katındandır !

Her oluş ve iş farklı mertebelerden zuhur eder.

Hakikat tek'dir , lâkin hükümler farklılık arzeder.

Her mertebenin değerlendirilmesinde bu farklı hükümler uygulanır.

Öyleyse mertebeleri kâmilen bilmek gereklidir ki her mertebeden oluşa daha doğru ve daha kâmil bir yaklaşım , değerlendirme ve karşılık verme oluşabilsin.

Alemde ' aynı ' diye nitelenebilecek bir şey yoktur. Ancak ' benzer ' olabilir. Benzerler seni yanıltmasın ki kıyas ederek aynı görüp yanlış hüküm vermeyesin.

Her bir şeyi mertebesince değerlendirmenin gereğini ve ehemmiyetini öğrendikten sonra ilmin ne kadar kıymetli ve kemâlat için elzem bir hakikat olduğu aşikârdır.

Mertebeleri , her mertebede hükümlerin farklılığınının sebebini , her mertebeye farklı muamele etmenin gereğini bilmeyen kimse hakikatleri de hakkıyla idrak edemeyecek ve yaşayamayacaktır.

" Hastalandığımda bana şifa veren O ' dur "

Şu'ara 80

Ayet-i kerimeden de görüldüğü gibi burada Hz İbrahim ( a.s. ) hastalanmayı , hasta olmayı kendine izafe etmiştir. Çünkü hastalık bir eksikliktir. Burada Hz İbrahim , Allah karşısında edebini takınmış ve hastalanmayı kendi nefsine izafe ederek ' hastalandığımda ' demiştir. Oysa hastalığı yaratan da , kuluna hastalığın ulaşmasını irade eden de Allah'tır. Bütün bunlar ' Allah katındandır '.

' Bana şifa veren O 'dur ' derken ise adeta şifa ' Allah'tandır ' demiştir.

Allah karşısında kelam ederken sözü nasıl söylememiz gerektiğini , kelimeleri nasıl kullanmamız gerektiğini Hz. İbrahim' in diliyle Allah bize öğretmekte !

Kur'an böyle bir çok incelik ve sırlarla doludur !

Görebilene !
Anlayabilene !
İdrak edebilene !

Yeter ki biz buna hazır hale gelebilelim !

" Allah katındandır " sözü ile kastedilen mana şudur ki :

Gerçek ve mutlak vücud sahibi varlık sadece Allah'tır. Allah tan gayrı var olan her şey Allah'ın ilmindeki ilmi suretlerdir, hakikatte vücud sahibi değillerdir. Bu hakikati dile getirmek isteyen ehlullah ' alemler hayalden ibarettir ' demişlerdir. Allah , alemde sıfatları ile tecelli eder. Alemde var ettiği her şeyi sebepler zinciri ile birbirine bağlamıştır. Allah'ın iradesinin açığa çıkışı alemde yaratmış olduğu şey'ler vesilesi ile ve sebepler dairesinde açığa çıkar.

İşte perde konumunda olan tüm bu " şey' leri " kastetmek babında " katındandır " ( Allah katındandır) sözü kullanılır ve ehli için edep bunu gerektirir.

İyilik ve kötülük adına açığa çıkan her şey için ' Allah'tandır' demek edep dairesi dışına çıkmaktır. Allah'a kötülük ulaşmaz. Allah güzeldir , güzeli sever.
Şeriatın ' güzel ' diye tanımladığı şeylerin zuhurunda ' Allah'tandır ' sözünü kullanmakta bir sıkıntı yoktur. Ancak şeriatın kötü , çirkin , eksik nitelemeleri ile tanımladığı şeyler için ise 'Allah'tandır ' ifadesi edebe aykırı düşmekte iken , edeb dairesi içersinde bu hakikatin ifade edilmesinde ' Allah katındandır ' sözünü söylemek en kamil ve edebe uygun düşen bir söz olmaktadır.

Allah katındandır sözüne muhatap olan alemde yaratılmış her şey'dir ( iyi - kötü , güzel - çirkin , melek - şeytan gibi her şey )

En Doğrusunu Allah Bilir.

Ahmet Şahin Uçar

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Ahmet Şahin Uçar - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haberso Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haberso hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haberso editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haberso değil haberi geçen ajanstır.



Anket SİZCE OKULLAR AÇILMALI MI?