Türkiye'de e-Spor? ve Neden Gelişemiyor?

Son dönemlerin popüler aktivitelerinden birisine dönüşen ve globalleşen bir sektör yapısına bürünen e-Spor hakkında çok net bilgilere sahip değiliz. B...

Son dönemlerin popüler aktivitelerinden birisine dönüşen ve globalleşen bir sektör yapısına bürünen e-Spor hakkında çok net bilgilere sahip değiliz.

Bu işin içerisinde olan pek çok oyuncu ise dijital spor isminin bunu tanımlamaya daha yakın olabileceği öngörüsünde bulunuyor.

Türkiye'nin birçok sektörde geride kaldığını ve diğer ülkelerle rekabet etmekte zorlandığını görebiliyoruz. Aynı durum e-Spor için de geçerli.

 

Öncelikle e-Spor ünlü bir e-Spor oyuncusunun tarifiyle şöyle açıklanabilir. Kendisine göre ''mahallede futbol oynamak ile futbolcu olmak arasındaki fark'' ne ise e-Spor ile normal spor arasındaki farkı da o noktada irdeleyebiliyoruz.

Aslında globalleşmiş bir sektöre dönüşmüş olmasına rağmen ülkemizde çok sonraları adından söz ettirmesi bu gelişim sorununun başlıca kaynağıdır.

 

Bu konuyu Türkiye'de e-Spor kronolojisine bakarak biraz daha net anlayabiliriz. Tabi bunu incelerken dünyada nasıl bir gelişim süreci yaşadığına da değinmek gerekiyor.

 

İlk oyun turnuvasının 1972 gibi çok eski bir tarihe dayanıyor olması burada temellerinin atıldığı bir sektör olduğunu göstermektedir. Stanford Üniversitesi tarafından yapılan ve galaksiler arası uzay savaşı olimpiyatları olarak adlandırılan bu oyunla beraber e-Spor için ilk resmi olmayan adımlar atılmış oldu. 1990 yılında Nintendo gibi devlerin katkılarıyla Dünya Oyun Şampiyonaları başlayarak bunun için ikinci önemli adımı atmıştır.

 

Yıl 1990'ların sonunu gösterdiğinde ise ulusal ve küresel olarak pek çok takımın varlığı tescillenmişti. Yalnızca e-Spor anlamında büyük yatırımlar söz konusu dahi değildi. Zaten bu takımlar Counter Strike, Warcraft ve Quake gibi oyunlarla sınırlı bir hacme sahipti.

 

2000'li yılların oyun sektörü için fazlasıyla hareketli geçmesi, online oyun mantığının günden güne yayılması ve 2010 gibi küresel çapta e-Spor turnuvalarının düzenlenmesi büyük bir ilgi gördü. Tüm bunlar olurken Türkiye e-Spor konusunda hiç mi adım atmadı?

 

Tabi ki bazı adımlar atıldı fakat Türklerin buna ilgisi kısıtlı olduğu için kimsenin haberi dahi olmadı. Oysa Türkiye'nin ilk e-Spor takımı 2003 yılında kurulan Dark Passage idi. Counter Strike takımı olan Dark Passage daha sonrasında Dark Passage Ladies ismiyle yalnızca kadınlardan oluşan bir takım daha kurarak küresel çapta adından söz ettirdi. Sonrasında tamamıyla genişleyerek Point Blank, Starcraft 2 ve FIFA oyunları için takımlar oluşturmayı sürdürdü.

 

Resmi e-Spor kulüpleri arasına ilk adımı atan ekip ise Beşiktaş oldu. Beşiktaş ESK için kuruluş 2015 yılını gösteriyordu. Ezeli rakipleri Fenerbahçe ve Galatasaray ise bir yıl sonrasında 2016 itibariyle e-Spor takımlarını League of Legends için kurmuşlardı.

 

Tabi ki resmi kulüpler dışında Team Turquality takımının global olarak oyun sektöründe 2005 yılından beri tanındığını, HWA Gaming'in ise 2008 yılından beri aktif olduğunu vurgulamadan geçmeyelim.

 

Türkiye Cumhuriyeti tarafından e-Spor adına atılmış en büyük adım ise Türkiye Elektronik Sporlar Federasyonu'nun kurulmasıydı. Faaliyetlerine 4 Nisan 2018 itibariyle başlayan federasyon şimdiye kadar etkinliklerle büyük bir kitlenin ilgisini çekmeyi başardı. Ayrıca Türkiye'de elektronik sporlara en büyük yatırımı yapan oyun şirketinin Riot Games olduğunu, müdür Bora Koçyiğit'in paylaştığı istatistiklere göre futboldan sonra en büyük ilgiyi çektiğini de hatırlatalım.

 

2017 yılında Bahçeşehir Üniversitesi 1 milyon TL ödüle sahip olan bir e-Spor turnuvası düzenlemiştir. Sponsorlar arasında da yatırımcılardan olan Riot Games dikkat çekmiştir. Bahçeşehir üniversitesinin aynı zamanda oyun sektörü ve e-Spor derslerini öğrencilerine sunması Türkiye'de yine bir ilke imza atmasını sağlamıştır.

 

Türkiye'de e-spor konusunda büyük adımlar atılmaya başlandığı Gamescom oyun fuarı partnerliği ve Steam üzerinde ülkemizin ödeme sistemlerinin aktif olmasıyla ölçümlemek mümkün. Globalleşmiş oyun pazarının iki lokomotifi de Türkiye'de 20-30 milyon arası değişen oyuncu potansiyelinin gayet farkındalar.

 

Şimdiye kadar Türklerin e-Spor turnuvalarındaki başarıları arasında ise Dark Passage'ın aldığı International LoL Wildcard 2014 turnuvası birinciliği dikkat çekiyor. Yine TWC 2016 etkinliğinde Space Soldiers takımı müthiş bir geri dönüşle Arjantin'i egale ederek ödülün sahibi olmuştu.

 

Ülkemizde e-Spor gibi yeniliklere yol açmak ve bu tip gelişimleri sürdürmek için gerçekten önemli adımlar atılması gerekiyor. Aksi takdirde birçok konuda olduğu gibi bu alanda da geri kalacağız.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Ömer Ulusoy - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haberso Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haberso hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haberso editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haberso değil haberi geçen ajanstır.



Anket Tekrar sokağa çıkma yasağı gelmeli mi ?